Timisoara Express

Un prim pas în vederea restaurării gării din Băile Herculane 

Un prim pas în vederea restaurării gării din Băile Herculane 

Ca urmare a cererii făcute de CFR Călători, au fost depuse actele necesare pentru eliberarea certificatului de urbanism în vederea restaurării gării din Băile Herculane. Finalizarea lucrărilor va trebui să coincidă cu desființarea clădirilor nepotrivite din punct de vedere arhitectural aflate în imediata vecinătate a gării monument istoric.

Președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca a făcut o vizită de lucru la Sucursala Regionale CFR Călători Timișoara, unde tema principală de discuții a fost această lucrare. Studiul de fezabilitate pentru efectuarea lucrărilor de restaurare a fost contractat deja.

”Studiile de fezabilitate pentru cele 47 de staţii, incluse de CFR SA în noul program de modernizare a staţiilor de cale ferată, au ca obiectiv prioritar asigurarea unor servicii de calitate într-un spaţiu modern, adaptat cerinţelor pieţei şi nevoilor călătorilor, cu accent deosebit pe: modernizarea şi repararea clădirilor de călători, inclusiv facilităţi pentru persoanele cu mobilitate redusă; înălţarea peroanelor în conformitate cu standardele europene, modernizarea copertinelor, a liniilor din staţii, pasajelor, pasarelelor şi asigurarea accesului la peroanele intermediare; asigurarea sistemelor de ventilaţie şi încălzire, montarea de panouri fonoabsorbante; modernizarea echipamentelor de telecomunicaţii şi de informare a publicului călător; înlocuirea instalaţiilor electrice, sanitare şi termice şi refacerea sistemului de drenaj; asigurarea elementelor de siguranţă în staţii, prin construirea unor rampe speciale pentru accesul persoanelor cu dizabilităţi, balustrare, garduri de siguranţă între liniile din staţii etc”, precizează CFR.

Proiectul privind modernizarea a 47 de staţii de cale ferată, parte integrantă a Programului Operaţional Infrastructură Mare, este inclus în bugetul CFR SA, la capitolul fonduri externe nerambursabile, şi a fost lansat de cele 8 sucursale regionale de cale ferată – Bucureşti, Craiova, Timişoara, Cluj, Iaşi, Braşov, Galaţi şi Constanţa.

Gara din Herculane, arc peste timp

Clădirea gării din Băile Herculane a fost astfel concepută încât să reproducă fidel castelul de vânătoare din apropierea Vienei al împărătesei Maria Tereza a Austro-Ungariei. Edificiul se află pe Lista Monumentelor Istorice întocmită de Ministerul Culturii. Corpul central al Gării Băile Herculane, acoperit de o cupolă cu ţigle multicolore dispuse în figuri geometrice, este decorat pe interior cu fresce reprezentând elemente din mitologia romană vizând vânătoarea, care este laitmotivul arhitectonic al edificiului. Decorul interior este completat de un orologiu, realizat de Paul Garnier, şi de câteva corpuri de iluminat frumos lucrate.

Pe peron, alături de un interesant ceas de perete, tot marca Paul Garnier, atrag atenţia colonadele specifice barocului, acoperite de liane, dispuse paralel cu şinele, de care atârnă ghivece cu flori. De-a lungul vremii, pragul Gării din Herculane a fost trecut de personalităţi de marcă ale României ori Imperiului Austro-Ungar, precum Franz Josef, împărăteasa Sissi, Alexandru I al Serbiei şi regele Carol I al României.

Înainte de a deveni gară, construcţia funcţiona ca şi casă de vânătoare a împăratului Franz Josef al Austro-Ungariei (1830-1916). Clădirea impresionează ca obiectiv turistic printr-o maiestuoasă cupolă, sprijinită de două coloane, ce se găseşte în corpul central al clădirii şi care dă definiţia caracteristică stilului arhitectural baroc. Cupola este decorata cu picturi ale unor personaje mitologice, dintre care iese în evidenţă legendarul erou Hercules, zeul Marte, Ares şi alte personaje mitice.

Banatul bogat în gări monument istoric

Tot monument istoric și restaurată tot pe bani europeni este și gara din reședința de județ, Reșița Sud, clădire monument istoric restaurată în anul 2015. Din păcate în municipiul Reșița activitatea feroviară a fost concentrată pe gara Reșița Nord, iar diminuarea activității combinatului siderurgic și a UCMR fac ca gara din Reșița Sud să fie foarte puțin folosită, doar câteva trenuri plecând și sosind din această gară.

Sursa foto: Foto Club Banatul Montan/Flavian Savescu

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *